Signicat och Efecte slår samman sina krafter för att erbjuda stark autentisering för digitala identiteter i syfte att minska cyberhoten inom distansarbete i hela världen

Helsingfors, den 28 september 2022 – Efecte, det europeiska alternativet för molnbaserad servicehantering, och Signicat, den ledande hubben för digital identitet i Europa, har i dag meddelat att de ingår samarbete för att minska cyberhoten genom att tillhandahålla stark autentisering av digitala identiteter.

Före den exponentiella ökningen av distansarbete använde organisationerna oftast traditionella säkerhetsarkitekturer med skalskydd, där nätverk och brandväggar skyddade allting som fanns innanför dem. I dag måste anställda kunna logga in och få åtkomst till information var de än befinner sig och med vilken utrustning som helst. De använder osäkra nätverk för upp- och nedladdning av företagets data utan adekvata säkerhetsmekanismer. Allt detta underlättar personalens arbete, men ökar också komplexiteten och riskerna. I ett sådant läge krävs bättre cybersäkerhet genom stark autentisering.

I samarbete med Signicat, som är marknadsledande inom digital identitet i Europa, förstärker vi nu Efecte Identity Governance and Administration (IGA) med stark klientautentisering (SCA) för att tillgodose behoven inom cybersäkerhet, som är i konstant förändring. SCA är en lösning som gör det möjligt att säkert och tillförlitligt verifiera identiteten av en användare eller utrustning. Genom SCA får organisationer tillgång till stark autentisering i enlighet med EU PSD2 (Payment Services Directive 2).

Efecte IGA med stark autentisering erbjuds först på marknaden i Norden, och vårt gemensamma mål är att introducera lösningen också på andra marknader i Europa i framtiden. Med Efecte IGA säkerställer organisationer säkerheten vid distansarbete genom hantering av identiteter och behörigheter. Det hjälper organisationerna och användarna att reducera cyberhoten genom att förebygga insiderattacker, dataintrång, cyberattacker med ransomware, missbruk och bedrägerier.

Stark autentisering lämpar sig bäst för användarfall med höga risker, såsom nollställande av lösenord och självregistrering. Lösningen är både användarvänlig och säker, och den är särskilt lämpad för kunder inom den offentliga sektorn, till exempel universitet och sjukhus. Signicat stödjer över 30 europeiska e-identitetsmetoder (eID), och erbjuder flerfaktorsinloggning med eID, biometrisk skanning, engångslösenord per SMS och e-post och in-app-lösningar.

"Vi är entusiastiska över att få samarbeta med Efecte, som är ett välkänt och uppskattat namn inom servicehantering", säger Antti Harsunen, landschef för Signicat Finland. "Genom att kombinera den bästa tekniken kan vi leverera säker identifiering, vilket gör det lättare och säkrare att distansarbeta. Vi ser framåt mot att få tillhandahålla ett säkrare och bättre sätt för identifiering på nätet."

"I dag är det viktigare med säkerhet och förtroende än någonsin. Vår mission är att digitalisera och automatisera arbetet, och vi är övertygade om att organisationer kan vara produktiva och samtidigt arbeta med hög säkerhet. Tillsammans med Signicat hjälper Efecte IGA företag att bättre hantera säkerhetsrisker och tillgodose personalens behov. Vi är entusiastiska över det här partnersamarbetet som gör det möjligt för oss att ta ytterligare ett steg framåt mot vårt mål, som är att vara det ledande europeiska alternativet i vår bransch", säger Santeri Jussila, Chief Product Officer hos Efecte.

Efecte Identity Governance and Administration (IGA) är en lösning för identitets- och åtkomsthantering (Identity and Access Management, IAM) för organisationer av alla storlekar som behöver en lösning för att automatisera deras identitets- och åtkomsthantering.

Santeri Jussila
CPO, Efecte
santeri.jussila@efecte.com
+358 50 487 1915